Katka Pešková
  • Úvod
  • Služby
    • Rodinné poradenství, psychoterapie, arteterapie
    • Cílené cvičení oslabených oblastí
    • Semináře pro učitele a výchovné pracovníky
  • Kontakty
  • O mně

Semináře pro učitele a výchovné pracovníky

V rámci spolupráce s centry celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků vedu semináře zaměřené na některé problematické oblasti v mateřských školách. Časová dotace seminářů je pět vyučovacích hodin.

Ceník (*)
Cena dohodou, závisí na rozsahu semináře a počtu účastníků
Máte zájem? Kontaktujte mě!
Semináře pro učitele a výchovné pracovníky

Emoce dítěte předškolního věku

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: získat informace o emočním vývoji dětí a o vlivu emocí na jejich chování a prožívání. Seznámit s možnostmi podpory emočního vývoje dětí, řešení a předcházení silným emočním reakcím dětí. Osvojit si a vyzkoušet si konkrétní techniky a činnosti zaměřené na emoční vývoj dětí, ale i na posilování emoční vyrovnanosti samotného pedagoga.

Problémové situace v MŠ

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: sebezkušenostní seminář zaměřený na bližší porozumění a rozšíření výchovných možností při problémových situacích – v práci s dětmi, popř. v komunikaci s jejich rodiči. Součástí semináře bude mapování možností při řešení problematických situací dle námětů účastnic a praktické vyzkoušení možných postupů se zpětnou vazbou o jejich účinnosti. Cílem semináře bude vytvořit prostor pro sdílení obtížné situace, pro diskusi a vyzkoušení možných postupů. V semináři budou využity techniky skupinové práce, práce ve dvojicích, brainstorming, diskuse a situační učení.

Proč dítě zlobí

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: získat informace o metodách a postupu pedagogické diagnostiky dítěte předškolního věku v souvislosti s jeho chováním, citovým prožívání a sociálními dovednostmi. Posílit své sociální a komunikační schopnosti a výchovné kompetence. Seznámit se s možnostmi spolupráce MŠ, rodiče a dalších odborníku. Osvojit si a vyzkoušet si konkrétní činnosti a techniky zaměřené na řešení akutních situací i na prevenci vzniku problémového chování dítěte.

Komunikace s rodičem a dítětem ve vypjatých situacích, prvky šikany v MŠ

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: získat informace o úskalích komunikace s rodičem ve vypjatých situacích a s možnými projevy šikany v MŠ. Seznámit se se základními zásadami efektivní komunikace s dospělými i dětmi. Osvojit si postup při přípravě a realizaci rozhovoru s rodiči o problémech jejich dítěte. Vyzkoušet si konkrétní postupy a možné reakce na prvky šikany v MŠ.

Pochvaly a tresty v MŠ

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: seznámit se s problematikou odměn a trestů ve výchově dětí, s vhodnými postupy při jejich využívání. Osvojit si základní zásady přístupu k dětem předškolního věku a způsobu jejich oceňování a výchovného vedení. Získat informace a konkrétní náměty k podpoře vzájemného respektování mezi dětmi i vyjadřování respektu a ocenění ze strany učitelky MŠ.

Relaxace pro děti

Určeno: učitelkám mateřských škol a 1. –2. ročníku základních škol
Obsah: praktický seminář zaměřený na možnosti relaxace dětí předškolního a mladšího školního věku. Jejich využití ke zklidnění dětí a odstraňování únavy, techniky jsou vhodné také pro děti živé, hyperaktivní, popř. pro děti s LMD – zlepšují koncentraci pozornosti a navozují psychický klid a uvolnění. Součástí semináře je seznámení s hlavními zásadami a postupem jednotlivých technik i jejich praktický nácvik formou sebezkušenosti.

Preventivní logopedické chvilky

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Seminář zaměřený na další obohacení rejstříku logopedických aktivit, respektujících předpokládaný artikulační vývoj dítěte. Plánování a struktura logopedických chvilek – dechová, artikulační cvičení, gymnastika mluvidel, jednoduchá grafomotorika a rozvoj jemné motoriky. Součástí semináře je praktické vyzkoušení vybraných cvičení z praxe, výměna zkušeností z preventivní praxe, zásobník činností k jednotlivým oblastem.

Hry pro zvládání agresivity a neklidu

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: zážitkový seminář zaměřený na praktické vyzkoušení možných technik a činností, které pomáhají při zvládání agresivního chování dětí. Účastníci se seznámí s technikami, které vedou k přiměřenému a přijatelnému ventilování napětí a agrese, které posilují sebepoznání a sebekontrolu dětí a vedou k posilování pozitivních vztahů v kolektivu. Vyzkoušejí si možné způsoby řešení konfliktů a vedení skupinových činností s dětmi – aby na základě vlastního prožitku mohly dětem zprostředkovat činností, které povedou k obohacení způsobů chování a jednání v konfliktní situaci.

Cvičení pro rozvoj pozornosti

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Praktický seminář zaměřený na prodlužování doby koncentrace pozornosti a její procvičování u dětí předškolního věku. Konkrétní náměty a činnosti jsou zaměřeny na posilování pozornosti v oblasti zrakového a sluchového vnímání, zrakové a sluchové paměti a vizuomotorické koordinace. Součástí semináře je také seznámení s krátkými relaxačními chvilkami, vhodnými na zařazení do denního režimu, které rovněž posilují koncentraci pozornosti dětí.

Neklidné a nesoustředěné dítě

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: seminář zaměřený na obecný úvod do problematiky dětí s obtížemi se soustředěním, děti neklidné ( LMD, ADHD sy, ADD sy) a také na práci s nimi ve třídě. Součástí zážitkového semináře je porozumění situaci těchto dětí, rozpoznání typických projevů v chování dětí a následné možnosti řešení problematických situací. Učitelé si vyzkoušejí osvědčené metody a konkrétní techniky práce s těmito dětmi a mohou si navzájem vyměnit zkušenosti ze své praxe.

Nástup dítěte do ZŠ – školní zralost

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na pedagogickou diagnostiku dítěte předškolního věku a na možnosti spolupráce MŠ a PPP při posuzování školní zralosti. Problematika odkladů školní docházky a předčasného vstupu do prvního ročníku, nezbytnost individualizace v základní škole. Seznámení a vyzkoušení praktických aktivit a cvičení zaměřených na procvičování jednotlivých oblastí důležitých pro úspěšné zvládnutí nároků školy.

Rozvoj sociálních dovedností dětí předškolního věku

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na rozvoj sociálních kompetencí dětí. Součástí semináře je seznámení s pojmy prosociální chování a emoční inteligence, s možnostmi jejich posilování v rámci činností v MŠ. Cílem semináře je pomoci učitelům zorientovat se v problematice prosociálního chování dětí se zřetelem na výchovný styl, který toto chování podporuje. Účastnice si vyzkouší konkrétní činnosti a hry podporující jednotlivé kompetence dětí (např. komunikace, empatie, sebedůvěra, vyjadřování citů a pozitivní hodnocení druhých). V semináři budou využity techniky skupinové práce, práce ve dvojicích, brainstorming, diskuse a situační učení.

Problémové dítě v MŠ

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: sebezkušenostní seminář zaměřený na bližší porozumění a rozšíření výchovných možností při práci s problémovými dětmi, popř. v komunikaci s jejich rodiči.. Součástí semináře bude mapování možností při řešení problematických situací dle námětů účastnic a praktické vyzkoušení možných postupů se zpětnou vazbou o jejich účinnosti. Cílem semináře bude vytvořit prostor pro sdílení obtížné situace, pro diskusi a vyzkoušení možných postupů. V semináři budou využity techniky skupinové práce, práce ve dvojicích, brainstorming, diskuse a situační učení.

Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: seznámit se s možnostmi podpory přirozeného vývoje grafických dovedností u dětí PV. Získat informace a konkrétní zkušenosti se stimulačními programy zaměřenými na odstranění či minimalizaci grafomotorických obtíží. Osvojit si základní zásady přístupu k dětem a uplatňování individuálního přístupu při rozpoznávání a dalším rozvíjení předpokladů dítěte v této oblasti. Součástí semináře je seznámení s konkrétními programy a s podporujícími aktivitami v rámci běžných činností v MŠ.

Efektivní komunikace s dětmi v MŠ

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na zmapování a zlepšování komunikace mezi dětmi v MŠ a zefektivnění komunikace učitelky s dětmi i jejich rodiči. Cílem semináře bude získat informace a konkrétní zkušenosti s možnými překážkami v komunikaci s dětmi i dospělými. Účastníci semináře budou mít možnost osvojit si vhodné postupy, které naopak komunikaci podporují. Součástí semináře bude tvorba zásobníku her a činností posilujících efektivní komunikaci.

Sociální dovednosti předškolního pedagoga

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na zvědomění a posilování sociálních dovedností učitelek MŠ v souvislosti s důležitostí přímého vzoru pro sociální vývoj dětí. Seminář bude v konkrétních činnostech zaměřený na možnosti rozvíjení dovedností jako je empatie, porozumění vlastním prožitkům, emocím a jejich vyjadřování, vyjadřování respektu a ocenění, soulad verbálních a neverbálních signálů, strategie řešení konfliktů, komunikace s dospělými i dětmi apod. Pozornost bude také věnována možnostem stimulace jednotlivých forem sociálního učení (odezírání, nápodoba, zpevňování a pozitivní očekáván í).

Jak pracovat s únavou, stresem a syndromem vyhoření u učitelů

Určeno: učitelkám ZŠ nebo učitelkám MŠ
Obsah: sebezkušenostní seminář zaměřený na možnosti předcházení syndromu vyhoření. V rámci semináře se účastnice seznámí s širokým rejstříkem práce s vlastním tělem, s emocemi a s únavou. Účastnice si vyzkouší různé typy relaxací a způsob posilování vnitřních zdrojů, seznámí se s možnými strategiemi zvládání konfliktních situací a účinné komunikace. Cílem bude vytváření osobního postupu při uvolňování napětí a prevenci syndromu vyhoření.

Jak vymezit hranice a začlenit rituály do výchovy dětí MŠ

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Sebezkušenostní seminář zaměřený na nastavování přiměřených hranic dětem předškolního věku. Součástí semináře je stručné shrnutí vývoje sociálních dovedností dětí a možností jeho posilování a zásady efektivní komunikace. Největší část semináře je zaměřena na konkrétní činnosti a techniky při vymezování hranic a při zavádění rituálů a na spolupráci mezi dětmi.

Asertivní řešení konfliktů v MŠ

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Praktický seminář shrnující specifika skupinové dynamiky a postavení učitele u dětí předškolního věku. Seznámení s vhodným přístupem učitele - možnosti podpory vzájemného respektu mezi dětmi. Hlavní důraz bude kladen na konkrétní náměty a činnosti zaměřené na pozitivní vztahy mezi dětmi (spolupráce ve dvojici, v menší skupince, hry se společným handicapem, hry zaměřené na podporu empatie dětí apod.) a na přátelské řešení konfliktů. Účastníci se také seznámí s vhodnými změnami v rámci mateřské školy a s postupem při spolupráci s rodiči.

Lhaní u dětí předškolního věku

Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Pravda a lež z hlediska malého dítěte - objevování kategorie pravdy a nepravdy, skutečného a smyšleného v rámci vývoje dítěte. Praktický seminář zaměřený na objevování kategorie pravdy a nepravdy, skutečného a smyšleného v rámci vývoje dítěte. Seznámení s typy lhaní a jejich příčinami, jak je rozlišit, co dítě ke lhaní vede a proč je pro další vývoj dítěte důležitý citlivý přístup dospělých. Hlavní důraz bude kladen na praktické otázky a postupy - jak reagovat na lhaní dítěte, jak nabízet jiné alternativy řešení náročných situací a jak podporovat rozvoj mluvního projevu dětí (vyjadřování svých potřeb, emočních stavů apod.). Dále pak práce s chybou (náprava, omluva a přijetí omluvy) jako prevence lhaní.

Cena je závislá na typu nabízených činností (viz nabídka konkrétních služeb) Honorář i ostatní podmínky spolupráce jsou předmětem rozhovoru na prvním setkání, na kterém je dostatek času mluvit o vzájemném očekávání a možnostech, které se nabízí. Platí se v hotovosti, po každém setkání vám vypíši daňový doklad. Po domluvě možná i platba na bankovní účet. Pokud se na domluvený termín nemůžete dostavit, je nutné se omluvit nejpozději do 24 hod před sjednaným termínem. Pokud tak neučiníte, bude vám konzultace účtována jako proběhlá.

č.účtu – 0570919123/0800